Senin, 23 November 2015

Apakah Buteyko Kaedah?

Apakah Buteyko Kaedah?

Bersama-sama dengan makanan dan air, udara adalah salah satu elemen yang paling penting dalam kehidupan manusia. Sejak awal perubatan manusia, kaedah mengubah keupayaan badan untuk menangani dengan penyakit dan keadaan perubatan melalui penggunaan teknik pernafasan yang betul telah kawasan yang besar tumpuan. Kaedah Buteyko pernafasan adalah contoh sempurna hanya seperti inovasi. Pada asalnya, kaedah ini mula-mula difikirkan oleh seorang pakar perubatan Rusia nama yang sama.

Ia adalah satu teknik yang agak baru itu hanya beberapa lama dekad, dan dia asalnya direka sebagai sebagai satu cara untuk melegakan gejala-gejala bagi orang-orang yang menderita daripada kesan asma, serta beberapa paru-paru dan saluran udara lain-lain gangguan yang menghalang orang dari dapat mengambil di udara dalam tempoh yang agak cara yang sama orang lain lakukan.

Apakah Buteyko Kaedah, dan bagaimana ia berfungsi? Ia agak mudah dan tidak memerlukan peralatan khas atau latihan.

Anda bermula dengan bernafas secara normal, dan memberi tumpuan kepada mengambil dalam kapasiti penuh paru-paru anda udara. Apabila anda menghembus nafas, anda perlu menghembus nafas sepenuhnya supaya ada sama sekali tiada udara yang tinggal dalam paru-paru. Ini adalah salah satu bahagian yang paling penting dalam latihan itu, jadi meniup udara keluar sehingga habis meninggalkan apa yang ada sesuatu yang anda perlu memberi tumpuan kepada. Sebaik sahaja anda telah hembusan sepenuhnya, menghembus nafas hanya sedikit lebih. Memaksanya keluar, jika anda benar-benar perlu. Bunyinya mungkin pelik, tetapi anda akan mengetahui apa yang ini berasa seperti apabila anda pergi untuk benar-benar melakukan senaman Buteyko itu.

Jika anda melakukannya dengan betul ia perlu berasa seperti tulang rusuk anda menarik ke dalam badan anda hanya sedikit, tetapi tidak dalam cara yang tidak selesa. Setelah ini dilakukan, cuba untuk memegang kedudukan ini selama yang anda boleh tanpa menyebabkan diri anda sakit atau tidak selesa. Secara umumnya kebanyakan orang pergi selama kira-kira 10 saat atau lebih, tetapi perbatuan anda mungkin berbeza. Apabila anda menarik nafas, tidak melakukannya terlalu cepat. Kaedah ini memerlukan satu semula jemputan perlahan dan terkawal di udara semula ke dalam badan anda, tanpa tercungap-cungap atau apa-apa alam semula jadi itu.

Memberi tumpuan kepada membolehkan paru-paru anda untuk mengembung semula perlahan-lahan dan secara semula jadi, dan memastikan bahawa anda mengambil nafas normal mendalam sebelum mengulangi latihan itu. Kebanyakan profesional tidak akan mengesyorkan melaksanakan nafas Buteyko kembali ke belakang.

Latihan ini adalah berguna untuk pesakit asma kerana ia membolehkan tubuh untuk belajar tahap yang lebih tinggi kawalan ke atas kecenderungan semula jadi untuk hyperventilate dalam kes serangan asma. Apabila badan deria yang ada menjadi penurunan dalam bekalan oksigen, ia bertindak balas secara automatik dengan meningkatkan kadar anda bernafas.

Kebanyakan orang membetulkan ini dengan menggunakan ubat sedut asma, tetapi kajian saintifik telah dilakukan sepanjang tempoh masa dengan kaedah Buteyko, dan bukti menunjukkan bahawa ia boleh membenarkan orang ramai untuk bergantung kurang dan kurang pada jenis peranti asma paru-paru menjadi lebih kuat . Tanpa syak lagi, orang yang mendapatkan diri mereka ke negeri di mana mereka kurang terdedah kepada jenis gangguan pernafasan boleh hidup lebih bahagia dan sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar